12 juni, 2020

3 tips om content frustratie tegen te gaan!

In het begin van de Corona crisis werd het meteen duidelijk hoeveel mensen geen stevige onlinebasis hadden gecreëerd voor hun bedrijf. Ondernemers in diverse branches konden hun klanten online moeilijk bereiken omdat ze alleen hadden geïnvesteerd in persoonlijk contact. Niets mis mee natuurlijk want face-to-face is ook belangrijk. Maar een goede onlinebasis is onmisbaar. Veel ondernemers voelen frustratie, omdat ze niet weten hoe ze online zichtbaarheid vorm kunnen geven. Dus dan maar laten zitten? Lees snel verder, want ik deel graag 3 tips om content frustratie tegen te gaan.

Wat zijn de frustraties van ondernemers bij content creatie?

Laten we eerst beginnen bij mogelijke oorzaken voor content frustratie bij ondernemers. Ik bied content inspiratiesessies aan voor ondernemers die een goede boost nodig hebben om hun content creatie weer op te pakken. Of willen sparren over hun strategie om wellicht hier een andere draai aan te geven. De gemeenschappelijke deler van alle frustraties die ik van ondernemers hoor, heeft te maken met onzekerheid. Die onzekerheid kan ik in diverse zinnen uiteenzetten. Misschien herken je jezelf in de volgende frustraties?

  • Je weet niet waar en hoe je moet beginnen met content creatie;
  • Je hebt geen duidelijk verhaal die je wilt vertellen;
  • Je hebt geen tijd voor online content creatie;
  • Je vindt social media ingewikkeld en lastig.

Zit hier een frustratie bij waarmee je je kunt identificeren? Je denkt nu vast ‘ja, maar ik wil een oplossing’ en niet meer weten over onzekerheid en frustratie. Help me, please!

Keep calm and create content

Nooit meer content frustratie?

Nou, ben jij op het goede adres voor frustratie chrushing oplossingen! Met deze drie tips kun je content frustratie tegengaan en in een goede flow komen om moeiteloos content online te delen. Can I get an amen!

Begin bij het begin

Hiermee bedoel ik begin bij jou unieke verhaal. Waarom ben jij gaan ondernemen? Wat is jouw aanbod en waarom moeten mensen bij jou zijn in plaats van de concurrent? Zorg dat je dit voor jezelf helder hebt uitgewerkt. Dan is jouw online boodschap meteen duidelijk voor potentiële klanten.

Wat je online kunt delen over jouw ondernemersverhaal? Zorg voor content waarmee anderen zich kunnen identificeren. Maar denk ook aan de oplossingen die jij biedt aan klanten en hoe dit hun leven beter heeft gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het delen van hoe jij het ondernemen ervaart, waar loop je tegenaan en hoe los je het op?
  • Hoe ben je tot bepaalde diensten en producten gekomen? Hoe verliep het creatieproces?
  • Wat is het resultaat van jouw diensten of producten die klanten ervaren?

Dit kun je dan mixen met persoonlijke verhalen, delen van referenties en een beetje fun content.

Creëer een ritueel

Content creatie doe je niet even tussendoor, vooral niet als je het strategisch wilt inzetten. Een ritueel creëren kan helpen om meer grip te krijgen op het proces van content creatie. We hebben allemaal soms geen zin om iets te doen wat we in onze agenda hebben gepland. Maak van content creatie tijd een fijn ritueel waarnaar je kunt uitkijken. Ik deel graag mijn ritueel met jullie als voorbeeld.

Elke vrijdagochtend staat drie uur voor content creatie geblokt in mijn agenda. Ik heb bewust voor vrijdag gekozen, omdat het mijn minst drukke dag is van de week. Ook kijk altijd ontzettend uit naar mijn plannen voor het weekeind, dus ben ik al in een vrolijke bui. Ik werk altijd aan een opgeruimd bureau, alle afleidingen stop ik in mijn ladenblok. Inclusief mijn mobiel! Ik steek een heerlijk, maar zacht ruikende geurkaars aan. En zet een kop koffie of pot thee. Op spotify kies ik voor de ‘Maximum Concentration’ playlist. The mood is set!

En ik kan beginnen met content creëren voor mijn blog en Instagram. Wel moet ik zeggen dat ik wel volgens een content strategie werk. Wil jij dit niet maar wel wekelijks content creëren, houdt dan een lijst bij met onderwerpen die je later kunt gaan verwerken tot content voor je kanalen. Wil je wel met een strategie gaan werken dan is mijn Zomer Content Academie die in juli begint misschien iets voor jou. Yes, deze moest ik invliegen!

Na de zomer online rocken met jou content? Dat kan met de Zomer Content Academie! Lees nu hoe jij binnen 6 weken een content strategie en plan voor jouw bedrijf realiseert. 

Kies de juiste kernbron voor content

Ja, Instagram is populair! Maar dit betekent niet altijd dat je dus, maar op Instagram moet gaan zitten. Ik adviseer altijd om te onderzoeken waar je klanten aanwezig zijn. En om te onderzoeken waar jou talenten liggen. Misschien ben je een goede babbelaar of interviewer, dan zou ik juist adviseren om een podcast te beginnen. Of je voelt je prettig bij het maken van video’s, dus waarom dan niet een YouTube kanaal of IGTV inzetten.

Het kiezen van een kernbron of platform voor al je content maakt het creëren en het verspreiden makkelijk. Je kunt altijd content delen op The Gram, nadat de kernbron voor alle content is gevuld. Kies voor het vullen van de basis om vervolgens content te verspreiden op verschillende manieren op diverse kanalen. Hanteer de strategie ‘divide and conquer’ dat wordt gebruikt in de computerwetenschap. Wat gericht is op het verdelen van een groot probleem in sub-problemen en vervolgens worden hiervoor oplossingen gevonden. Deze kleine oplossingen bij elkaar bieden de oplossing voor het grote probleem. Get it?

Waar ik voor pleit is om een kernbron te gebruiken voor alle kleine content die je wilt delen op diverse social mediakanalen. Het liefst een blog! Dit zal veel tijd en energie schelen bij het creatieproces.

Hopelijk kun je een van deze 3 tips om content frustratie tegen te gaan gebruiken om frustratie te verminderen. Veel succes met content creatie!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Welkom op mijn blog!

Wat leuk dat je wilt lezen over mijn manier van content strategie en creatie. Maar op dit blog zal ik je ook meenemen in mijn avonturen als influencer en content creator. En zo nu en dan wat persoonlijke verhalen vertellen.

Je kunt mij ook volgen op the gram voor dagelijkse frisse portie content!

Weggever boek ontwerp

Mijn gratis e-book

Creëer waardevolle content voor jouw klanten!

 

In dit e-book leer je hoe je content inzet om:

 

Je expertstatus te claimen

Je positie op de markt te versterken

Meer (potentiële) klanten aan te trekken

 

Het is een interactief werkboek vol vragen waarmee je achterhaalt welke contentstrategie bij je past. Ook zit er een handige content checklist in, waarmee je kunt controleren of je content klopt bij wat je wilt bereiken!

You have Successfully Subscribed!