21 juni, 2020

Efficiënte content planning in Trello

In deze blog wil ik je laten zien hoe ik mijn content voor Creator Studio blog en Instagram inplan. Ik sla hierbij enkele stappen over, zoals het creëren van een content strategie. En kiezen van kanalen waarop jij content wilt delen. Allebei cruciaal voor content marketing. Maar vanwege vele vragen over mijn content planning in Trello, ga ik mijn werkproces voor jullie toelichten.

Waarom een content planning?

Om consistent content te delen is het handig om dit te doen volgens een content plan. Een content plan draagt ook bij aan het communiceren van een duidelijke boodschap. Dan schiet je niet alle kanten uit, maar volg je een verhaallijn die weer bijdraagt aan het behalen van jouw gestelde doelen. Content creatie verloopt ook moeiteloos als je met een content plan werkt. Want je weet precies wat voor content je gaat creëren en op welke kanalen je deze gaat publiceren. Ervaar je content frustratie? Lees dan deze blog over 3 tips om content frustratie tegen te gaan!

Wat staat er in een content plan?

In het plan staan jouw visie, missie, producten en diensten waarover je content wilt delen genoteerd. Daarnaast heb je ook nagedacht over welk doel je wilt bereiken met jouw content. Via welke kanalen en middelen je dit wilt gaan doen. En heb je de thema’s waarover je wilt gaan communiceren met je huidige lezers, volgers en om nieuwe klanten aan te trekken gekozen. Ook is het handig om goed te kijken naar jouw inkomstenpatroon. Volgt deze een bepaalde lijn? Zijn er bepaalde producten die jij in bepaalde maanden en seizoenen meer of minder van verkoopt? Ga je nieuwe producten of diensten lanceren?

Nadat je dit allemaal hebt uitgewerkt en vastgesteld noteer je dit in Trello. Of in een Excel bestand. Whatever works for you! Daar gaan we niet moeilijk over doen toch? Handig aan Excel is dat je analytics van alle content die je deelt, kunt tracken. Goed om te weten wat scoort of niet. Maar daarover kan ik ook een hele blog schrijven 😉 Laten we het houden bij content planning in Trello.

Als het kader staat ga je verder met het vullen van je plan met content. Content kun je hier onderverdelen in content type en content elementen. Content type is je bron, bijvoorbeeld een blog. Een content element is bijvoorbeeld een zin uit een blog die je als quote kunt gebruiken. Ik adviseer altijd om een content kernbron te gebruiken en vervolgens content hieruit op te splitsen voor al je anderen kanalen. Dit is de meest efficiënte manier van werken met content.

Content plannen in Trello

Ik ben begonnen met een content planning in Excel, maar dit vond ik om enkele redenen niet fijn werken. Graag ga ik flexibel om met mijn planning en in Excel was het moeilijk om content in de planning te verplaatsen. Vervolgens heb ik een paar maanden Wonderlist gebruikt. Het werkproces in Wonderlist verliep soepel, omdat je content elementen kunt verplaatsen en content kunt toe wijzen aan anderen. In mijn geval kon ik dus content onderwerpen verdelen onder de bloggers van Explore Utrecht. Daarbij kon je notities invullen en een deadline noteren. Superhandig!

Virtual Minimalist Saskia Mardi introduceerde Trello tijdens een van onze sessies om mijn bedrijfsprocessen beter te stroomlijnen. Even totally off topic maar een sessie met Saskia is life changing. Just so you know! 

Maar terug naar Trello! Trello is een onlinesysteem om op een flexibele en visuele manier projecten te organiseren en te beheren. En werkt dus goed voor bewaren, beheren en plannen van content. Wil je meer weten of het gelijk proberen, kijk dan op de website van Trello.

In de onderstaande video laat ik je zien hoe ik mijn content planning heb staan in Trello. Uhm, ik loop trouwens wel een beetje achter op mijn planning. Dus dan weet je dat alvast. Don’t judge me! Ik ben ook ontzettend druk met het lanceren van mijn Zomer Content Academie, die in juli gaat starten.

Wat vinden jullie van deze werkwijze? Heb je eventueel nog vragen? Wees vrij om deze te stellen in de comments. Ik zal de vragen beantwoorden. Wil jij ook aan de slag met content planning in trello? Koop dan mijn e-book contentstrategie en Trello template.

Contentstrategie e-book & Trello Template

E-book: creëer moeiteloos jouw contentstrategie én trek meer klanten aan.

Het e-book en Trello template gaan jou helpen om gericht en met focus content te creëren zodat jij klanten kunt aantrekken. Consistent aan een sterke expertstatus kunt bouwen. En jouw positie op de markt kunt verbeteren.

Wat je krijgt?

  • E-book ‘creëer moeiteloos jouw contentstrategie én trek meer klanten aan’.
  • Trello contentstrategie template.

3 Reacties

  1. Margot | Vakpracht

    Mooi systeem Dainahara. En dank je voor het delen. Het ziet er heel handig uit, alleen vroeg ik me af hoe je nou daadwerkelijk je content plant en daar overzicht op houdt, oftewel hoe weet je wat er morgen of volgende week maandag af moet zijn en geplaatst moet worden?

    Antwoord
    • creator-studio

      Hi Margot,

      Goede vraag! Ik wilde daar niet verder op in gaan omdat het een stap te ver gaat. Het klaar zetten van content doe ik zelf in Later.
      Maar je kunt als je met meerdere tools en platforms werkt alles vanuit Trello plannen in je kalender. Dan werk je alle content ook uit in Trello, inclusief beelden en video’s opslaan. Dan is het alleen een kwestie van copy / paste.

      Antwoord
      • Margot | Vakpracht

        Wat handig van Trello! Ik kan me niet herinneren dat dat kon, maar ik had de gratis versie daar heeft het vast mee te maken. Ga er nog eens opnieuw naar kijken. Dank je wel voor de toelichting 😊

        Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Welkom op mijn blog!

Wat leuk dat je wilt lezen over mijn manier van content strategie en creatie. Maar op dit blog zal ik je ook meenemen in mijn avonturen als influencer en content creator. En zo nu en dan wat persoonlijke verhalen vertellen.

Je kunt mij ook volgen op the gram voor dagelijkse frisse portie content!

Weggever boek ontwerp

Mijn gratis e-book

Creëer waardevolle content voor jouw klanten!

 

In dit e-book leer je hoe je content inzet om:

 

Je expertstatus te claimen

Je positie op de markt te versterken

Meer (potentiële) klanten aan te trekken

 

Het is een interactief werkboek vol vragen waarmee je achterhaalt welke contentstrategie bij je past. Ook zit er een handige content checklist in, waarmee je kunt controleren of je content klopt bij wat je wilt bereiken!

You have Successfully Subscribed!